Marin Historikk

KNM SKREIs som del av den

militære forsvarshistorien

Etter 2. verdenskrig stod Norge overfor spørsmålet
om hvilken type sjøforsvar man skulle satse på for
fremtiden, et invasjonsforsvar bestående av et stort
antall mindre kystfartøyer, eller færre større, havgående enheter.

De gamle jagerne fra krigen kunne erstattes av moderniserte amerikanske jagere, noe som ville kreve store personellressurser og videre teknologiutvikling. Flere mindre fartøyer syntes imidlertid å være mer effektivt i forsvaret av vår mer enn 2000 n mil lange, værharde kyst, og blant annet derfor ble denne løsningen foreslått i St.prp. Nr. 25 for 1960.

Et tilhørende nybyggingsprogram ble så vedtatt av Stortinget. En hadde allerede et par år tidligere bestemt at MTB-ene fra krigens dager (D-klassen og ELCO-klassen), samt RAPP-klassen, som det var bygget 6 stk. av hos A/S Westermoen båtbyggeri i Mandal tidlig på 50-tallet, skulle erstattes av 12 MTBer av den nye NASTY-klassen.
I Flåteplanen av 1960 ble det bestemt at man skulle bygge ytterligere 8 NASTY’er, slik at MTB-flåten dermed ville bestå av totalt 20 fartøyer av det som Marinen kalte TJELD-klassen (etter den første båten).