Historien

Historikk

– Napier Deltic – Dieselmoteren som var forutsetningen for Nasty.

Tidlig på 50-tallet leste skipskonstuktør Jan Herman Linge om en ny kompakt dieselmotor i et fagblad. Den var tiltenkt mindre marinefartøy i den britiske flåte. Den var meget spesiell ved at hver sylinder hadde to stempler, og sylindrene var plassert i en trekant.

Det normale var rekke eller v-form. Den hadde totalt 18 sylindre i 3 rekker. Den hadde en ytelse på 3100hk ved max turtall 2000 for en kort periode på ca. 15 minutter, normal drift var max 1700 omdr.

Det var engelske D. Napier & Son som i årene 1947 til 1952 hadde utviklet maskinen på oppdrag fra the Admiralty.

Motoren var en to-takter med turbo og fikk type-betegnelsen Deltic. Bruk av aluminium bidro til lav vekt.

Linges ide var å anvende 2 slike maskiner i en MTB. De ble også anvendt i diesel-lokomotiver.

I årene 1953 – 1955 hadde den norske marinen mottatt seks nye torpedobåter fra norske båtbyggere av typen Rapp, hvorav tre fra Westermoen Båtbyggeri AS i Mandal.

Disse hadde kraftige bensinmotorer. Bensin er lett antennelig og var den gang ikke så tilgjengelig langs kysten i de kvanta som marinen hadde behov for, spesielt i Nord-Norge.

Da Linge lanserte sitt konsept basert på diesel-motorer, fattet marinen interesse. Disse maskinene kunne bruke samme drivstoff som fiskeflåten langs hele kysten.

Distribusjonen av dette drivstoffet var lagt mer utbygd, det var tilgjengelig i de ønskede kvanta langs hele kysten.

Prototype Nasty bygges i Mandal

Boat Service Ltd AS var en av aksjonærene hos Westermoen. De hadde også en rolle som salgskontor i Oslo. Dette selskap kontraherte en prototype hos Westermoen i 1956. Den norske marinen betalte de 2 Napier Deltic motorene. Avtalen gikk ut på at Boat Service Ltd AS skulle disponere båten i 2 år med tanke på salgsfremstøt internasjonalt.

Båten med sin lite militære gulfarge ble sjøsatt tidlig høst 1957 og presentert for pressen i oktober. Båten innfridde alle forventningene.

Viktig kontrakt med den norske marinen.

Den norske marinen hadde i 1957 invitert aktuelle verft til å gi anbud på 5 MTB av Rapp-klassen, lik de som ble levert 1953 – 1955. Fristen gikk ut 1. september 1957. Nasty ble presentert for bl.a den norske marinen kort tid etter denne fristen. Omfattende tester ble gjennomført de neste månedene. Resultat av disse testene var overbevisende. En tur over Nordsjøen ble gjort på kun 10 timer.

Det resulterte i at den norske marinen i 1958 kontraherte 12 stykker ved verftet i Mandal. Den første ble døpt 22 august 1959. Det var stor stas med besøk av Filmavisen og stor middag i Turnhallen.

De norske båtene hadde 4 torpedorør, på akterdekket en luftvernkanon 40mm fra Bofors og på fordekket en 20mm mitraljøse fra Oerlikon.

Båten hadde et forhold mellom lengde og bredde på 3 til 1 hvilket gjorde dem meget stabile.

Betydning for lokalsamfunnet.

Produksjonen av Nasty skulle få enorm betydning for sysselsetting og bosetning i Mandal på tidlig 60 – tall. Det ble produsert total hele 42 stykker, i tillegg til prototypen, fra 1959 til siste leveranse i mai 1967. Det vil si mer enn 1 båt hvert kvartal i 9 år.

· 12 + 6 stk til den norske marine levert perioden 1959 – 1966

· 2 stk til Vest-Tyskland 1960

· 14 stk til USA 1962 – 1965

· 6 stk til Hellas 1966 – 1967

Mandalittene var litt stolte av denne båten som bidro til å sette byen på kartet. Sørlendinger har alltid behersket båtbyggerfaget. Det grundige arbeid som ble lagt ned i alle detaljer gjorde båtene solide og holdbare. Denne kompetansen, kombinert med dyktige konstruktører og kapital utenfra, var selve suksess-oppskriften.

Grûnder Toralf Westermoen må tillegges en stor del av æren for denne prosessen.

KNM Skrei på prøvetur

17. oktober 1957.
Toppfart første tur 43,2 knop.
Gismerøya i bakgrunnen.